Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP wstrzymują rozbiórkę wąskotorówki pod Łobżenicą

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
10-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP wstrzymują rozbiórkę wąskotorówki pod Łobżenicą
fot. Wojciech Bieńkowski, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Nie doszło do zapowiadanej rozbiórki toru dawnej Bydgosko-Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej pomiędzy Łobżenicą a Witosławiem. Samorząd nie potwierdził bowiem wcześniejszych deklaracji o zamiarze przejęcia gruntów pokolejowych. PKP SA póki co pozostają właścicielem nieczynnej od wielu lat linii.

Na początku roku informowaliśmy o rozpoczęciu przez PKP SA procedur związanych z planowaną rozbiórką pozostałości po linii Białośliwie Wąskotorowe – Witosław Wąskotorowy między Łobżenicą a Witosławiem. Zainteresowana przejęciem pokolejowych gruntów, ale bez torowiska, miała być wielkopolska gmina Łobżenica. Najprawdopodobniej w pasie ziemi utworzona byłaby tam droga rowerowa.

Nie ma uchwały, nie ma likwidacji resztek toru

Jak dotąd do fizycznej likwidacji toru nie doszło. – Prace dotyczące pozyskania pozwoleń na rozbiórkę pozostałości torowiska zostały wstrzymane – potwierdza Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Choć lokalny samorząd wystąpił o przekazanie mu działek już w 2023 r., miał ostatecznie nie potwierdzić zamiaru ich nabycia.

Decyzja musiałaby bowiem mieć formę uchwały gminy. Takiej nie podjęli zaś do tej pory miejscowi radni. Nie oznacza to jednak perspektyw odtworzenia przejezdności opisywanego fragmentu dawnej sieci Bydgosko-Wyrzyskich Kolei Dojazdowych. O ile tor z Białośliwia do Łobżenicy pozostaje czynny, ostatnie pociągi pomiędzy Łobżenicą a Witosławiem pojechały w 1993 r.

Fragment funkcjonował więc przez niespełna sto lat. Tor o szerokości 600 mm dotarł bowiem do Witosławia w roku 1895. Aktualnie leżąca w województwie kujawsko-pomorskim wieś nie ma dostępu do kolei pasażerskiej, nieczynna pozostaje bowiem także przebiegająca przez miejscowość normalnotorowa linia 281 Oleśnica – Chojnice.

Zmian własnościowych w Wielkopolsce nie będzie

– Nie są prowadzone rozmowy z innymi gminami czy powiatami z województwa wielkopolskiego w sprawie przekazania działek po byłych liniach wąskotorowych – mówi przedstawicielka Polskich Kolei Państwowych. Spółka ta zachowała w swoich zasobach mienie po zlikwidowanych systemach tzw. kolei dojazdowych i może przekazywać je nieodpłatnie samorządom na mocy ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP. Przedsiębiorstwo twierdzi, że nie ma jednak zainteresowania ze strony lokalnych władz.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5